torsdag den 26. oktober 2017

Forkølelsessår – Væk i En Fart!

Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, som døjer med de små forbandede sår, jeg får, især i stressende perioder, altid forkølelsessår. Det behøver ikke engang være “dårlig stress”, det er nok at jeg bare bliver lidt spændt, så går min krop i alarm-mode hvilket altid følges af mindst et kæmpestort betændt forkølelsessår, den er stensikker hver gang. Ikke engang op til mit bryllup gik jeg fri, I kender godt det at man næsten kan mærke inden såret kommer frem, hele læben prikker og føles “træls”, det stadie sprang jeg åbenbart over, da jeg 2 dage før mit bryllup – uden forvarsel – vågnede op med et kæmpe forkølelsessår med blærer og det hele. Her var gode råd dyre, og jeg satte alle sejl ind for at slå det ned, længere nede i indlægget finde nogle af de måder man kan bekæmpe såret på.
Det giver næsten sig selv, at man har allerstørst sandsynlighed for at bekæmpe såret hurtigt, hvis man sætter ind allerede FØR der er kommet små blærer på, altså mens det stadig bare er en prikken og irriterende følelse på læben. Hvis man er heldig at fange forkølelsessåret allerede der, kan man nogle gange få såret til at gå i sig selv igen, og derved aldrig blive et rigtigt forkølelsessår.
Før man går i panik, gælder det om at finde ud af, om det rent faktisk er et forkølelsessår. Måske har du aldrig haft et før, eller måske er det bare så længe siden, at du er i tvivl. Hvis det sidder på indersiden af læben eller på tungen, så er det med størst sandsynlighed en ganske almindelig blæne, de svier og gør smadder ondt, men er ufarlige og smitter ikke. Forkølelsessår findes oftes udenfor mundhulen, på selve læben, i mundvigen eller i næromgivelser, men det kan også ses i andre slimhinder, i næsen eller endda i øjet. Forkølelsessår skyldes den virus som hedder Herpes Simplex 1, som er den herpes vi får ved munden, den anden Herpes simplex 2, er den vi forbinder med kønsorganerne og som er overførst seksuelt. Desværre kan man sagtens overfører den ene smitte til det andet sted, så man skal være påpasselig når man har et udbrud.
Når forkølelsessår ikke er i udbrud, ligger den nærmest i dvale, den er gemt i nervesystemet og når immunforsvaret er svækket fx som følge af en forkølelse, stress, menstruation eller andet så blusser den op og giver anledning til et forkølelsessår. Når virus igen bliver aktiveret og der kommer et udbrud, varer de som regel  I de perioder hvor man ikke har et sår i udbrud, smitter man umiddelbart ikke, i en ganske lille periode hvor man er symptomfri, kan man potentielt være smittekilde gennem sit spyt.
Forebyggende
longovital-classic
For at undgå forkølelsessår kan man sørge for at spise kosttilskuddet Longo Vital dagligt, som skulle gå ind og styrke kroppens immunforsvar, og på den måde nedsætte risikoen for et udbrud. Selen og zink skulle også være med til at booste immunforsvaret og kombineret med en sund og varieret kost, har man lagt en god bund for et godt immunforsvar. God læbesundhed virker også forebyggende overfor forkølelsessår, og her er solen en af dem som er virkelig slem. Hvis man bliver forbrændt på læberne er huden meget sart og i stor risiko for at udvikle forkølelsessår, så derfor er det vigtigt også at bruge solfaktor på læberne, gerne faktor 20 eller højere. Det er ikke kun solen, som er hård ved læberne, kulde og frost udgør også en risiko for at udvikle forkølelsessår. Ved at bruge en  læbepomade, som kan beskytte læberne eller bruge Eight Hour Cream fra Elizabeth Arden, kan man beskytte sine læber mod det hårde vejr.

Udbrud – Akut behandling
Hvis man er så uheldig at såret er kommet i udbrud, så kommer jeg her med nogle forskellige måder, man kan afhjælpe det, og forsøge at komme så hurtigt over det som muligt.
isterning
Is
– Is, is, is det kan ikke siges nok gange. I samme øjeblik man mærker prikken eller observerer blærer, så skal man have is på med det samme. Min erfaring er, at hvis man er ude når man mærker tegnene til forkølelsessår, så kan det ikke vente til man kommer hjem. Er man i byen må man købe en is eller andet, som kan holdes på det ømme sted i lang tid. Jeg gør det, hvis jeg er hjemme, at jeg smider et par isterninger i en pose og holder dem mod stedet, til min læbe bliver helt følelsesløs og isen er smeltet. Jeg sørger for at komme is på MINDST en gang om dagen, gerne flere, jeg gør det morgen og aften, indtil jeg er færdig med at behandle forkølelsessåret.
herpavir
Zovir/herpavir
– Begge er en salve, med aciclovir som virkningsmiddel. Det er håndkøbsmedicin og kan udover apoteket ofte købes i Matas, 7/11 eller supermarkeder. De smøres på læben på det ramte sted, med salven gælder det om at være hurtig, lige efter man har brugt is, kan man smøre et generøst lag på og så skal der ellers herefter konstant være salve på såret, de første timer oplever jeg som værende de mest kritiske, hvis såret er bare en time uden salve, så sætter det hele behandlingen tilbage og man ender med et meget større og værre sår. Så smør med det samme og lad det ikke tørre ud, og ja, det gælder også om natten. Cremen har en tendens til at falde/blive taget af om natten når man sover, så det bedste man kan gøre er, at sætte et vækkeur til hver anden time og så smøre såret ved hver alarm. Det kan slet ikke understreget hvor vigtigt det er, konstant at have creme på forkølelsessåret. Alternativt, hvis man ikke vil vækkes fra sin søvn (som kroppen netop har brug for, for at hel hurtigt) kan man bruge et plaster om natten. Det er forskelligt hvad man oplever bedst effekt af, personligt hat jeg altid følt, at behandlingen med cremen var bedre en plasteret, men fordelen med at være usynlig og forsegle såret har gjort, at jeg nu næsten kun bruger plasteret, og kun har herpavir som en nødløsning, noget som altid ligger på hylden eller i tasken.
compeed
Compeed
De små usynlige plaste fra Compeed, de er også håndkøb og kan fås samme steder som nævnt for salverne. Men det samme gælder for dem som med salven, det skal på med det samme. Det kan også bruges hvis man bare har en stærk mistanke om at der er et sår på vej, jo hurtigere det kommer på jo bedre. Jeg synes, de er virkelig praktiske og nemmere at have med at gøre end salven. Jeg kan ikke særlig godt lide at såret er synligt, og jeg føler, der er meget mere opmærksomhed på såret, når det også visuelt er gjort tydligere ved at have et tykt lag hvid creme på. Der er en anden klar fordel ved at bruge plasteret, selvom man stadig kan risikere at smitte gennem spyttet, så er såret meget bedre forseglet med plasteret og det nedsætter smitterisikoen betydeligt. Yderligere er det en fordel at så længe plasteret sidder på, behandler det såret ( op til 12 timer), det vil sige at de med fordel kan bruges mens man sover. Plastene kan også bruges når der er kommet skorpe på, der vil de også hjælpe på helingen.

Neglelakfjerner/Stærk alkohol
Dette prøvede jeg under mit sidste udbrud af forkølelsessår, og det er gået meget hurtigere med helingen end det nogensinde har gjort. Princippet i det er, at forkølelsessår ikke kan lige at blive udtørrede, ikke at de skal have luft, de skal kvæles og dø(!), og den udtørring kan man lave med enten neglelakfjerner eller stærk alkohol, altså alkohol med en høj alkoholprocent. Man dypper en vatpind i neglelakfjerner og holder den mod forkølelsessåret i 20 sekunder, det gentager man hvert minut i 15 minutter, det udtørrer såret og kan, hvis det kun lige er brudt frem få det til at gå i sig selv.
Det kan bruges også når der er kommet blærer på læben. Det første jeg gør, som jeg ikke anbefaler, men oplyser hjælper mig, er at vaske området og med en lighter desinficere en spids nål. Nålen bruger jeg til at stikke hul på blærerne, samtidig med at jeg stikker hul, holder jeg et stykke rent toiletpapir op mod blæren, så den virus-væske som ligger inde i blæren bliver suget ud i papiret og ikke får lov til at ligge på læben, komme ind i mund eller andet og sprede forkølelsessåret og gøre det endnu større og mere træls end det allerede var, og det er vi jo ikke interesserede i. Skift papir ved HVER blære som der stikkes hul på, jeg stikker kun hul én gang, det gør ikke ondt at prikke hul, det kan slet ikke mærkes. Når der er prikket hul på blærerne, så kommer vi til det som skal gøre at såret stopper sin vækst med det samme. Dyp en ren vatpind i neglelakfjerner (eller alkohol, men mon ikke de fleste af os altid har en flaske neglelakfjerner eller 2 stående), og pres den mod de åbnede blærer i mindst 20 sek. Jeg kan sige med det samme, at det svier af pommern til, men det udtørrer den åbne blære og desinficerer området og nedsætter risikoen for at såret bliver større. Herefter kan man evt komme et compeed plaster på, for at lukke det inde. Jeg bruger neglelakfjerneren til at udtørre såret både morgen og aften.
aciclovir-lrg
Tablet-/Systemisk behandling
Selvom vi har en masse gode midler i håndkøb til at smøre på såret, så findes der en anden rigtig god hjælp til at få bugt med forkølelsessåret. Man kan få Aciclovir i tablet form, det er også aciclovir man finder i salverne til behandlingen af såret, men det virker rigtig godt når man tager tabletterne også. Tabletterne er på recept og fås fra 200mg til 800mg pr tablet, så for at kunne behandle på denne måde, skal man forbi lægen og få ham/hende til at udskrive en recept på det. Der ses næsten ingen bivirkninger ved at bruge aciclovir systemisk, men man får en rigtig god hjælp til at slå udbruddet ned
Frutta_e_verdura_Vitamaker
Hvad kan du ellers gøre?
Man kan udover den lokale behandling også gøre flere ting for at fremskynde helingsprocessen. Det er vigtigt at holde såret og området rent, så hvad enten man vælger at behandle med creme eller plaster, så er det en god ide at rense området jævnligt. Jeg plejer at vaske mit sår et par gange om dagen, gerne i forbindelse med at plasteret skal skiftes. Såret kan også renses med hydrogen peroxid (kan købes på apoteket), det virker desinficerende og kan få helingen til at gå hurtigere. Når nu vi er igang med at snakke om hygiejnen af såret, så kan det ikke understreges nok, at det er vigtigt at vaske sine hænder grundigt og meget ofte. Forkølelsessår er yderstsmitsomme og kan finde grobund over alt på kroppen, så husk at vaske hænder, især efter kontakt med området. Sørg også for at have separate håndklæder under et udbrud, så risikoen for at videre smitte nedsættes. Da det er en virus som trives når vi ikke gør det, er det vigtigt at være god ved sig selv. Med god ved sig selv, mener jeg ikke, at man skal spise en plade marabou, men man skal sørge for, at få rigeligt søvn og spise vitaminer. Vitaminer som skulle booste helingen af forkølelsessåret er vitamin C & E, vitamin C skulle øge antallet af hvide blodlegmer, som er kroppens egne “forsvarere”, og vitamin E skulle have en positiv effekt på helingen og nedsætterisikoen for at danne ar. Fødevarer som indeholder meget vitamin C inkluderer; røde bær, kiwi, broccoli, tomater, rød+grøn peberfrugt og spinat(også vitamin E). For at få ekstra vitamin E gennem kosten, skal du gå efter disse fødevarer; nødder, grøntsager med grønne blade, fuldkorn, avokado.

Når der er kommet der er kommet skorpe på såret, kan man for at fremskynde helingen af selve såret tage et ekstra zink tilskud, det skulle have en positiv effekt på helingen. En anden ting man bør, når der er kommet skorpe på såret er, at smide alt ud, som kan være en potentiel smittekilde. Dvs alt som har været i kontakt med såret med blærer, her tænker jeg især på tandbørsten. Der er en risiko for at virus kan sidde på tandbørsten og ved hver tandbørstning vil man så igen udsættes for smitten. Hvis man er kommet til at bruge en læbestift, concealer eller andet på eller meget nær ved forkølelsessåret, vil jeg også anbefale at smide det ud. Jeg kan anbefale, at hvis man skal bruge fx læbestift, at man så bruger en ren finger eller engangs pensel til at påføre med, på den måde undgår man at kontaminere hele læbestiften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

opgaver til dit bryllup

Mange Nyttige Tips Til At Have Store Bryllupper Hvis du føler dig lidt overvældet bare at tænke på bryllupper, skal du huske, at planlægge e...